De eerste dagen op ons project! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Hobbelen - WaarBenJij.nu De eerste dagen op ons project! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Hobbelen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op ons project!

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 November 2015 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal,
Vandaag wil ik jullie graag iets vertellen over mijn eerste dagen op onze stage. Melanie, Annick en ik lopen stage op de Aruni school. Vrijdag was onze eerste dag en hebben we vooral geobserveerd. Heel bijzonder, zo'n eerste dag. We wisten natuurlijk totaal niet wat we moesten verwachten en hoe de leerkrachten en leerlingen op ons zouden reageren. Om 10 uur begon de dag met een les Engels. Ofja Engels, totaal niet zoals wij het gewend zijn. Er werd een zin om het bord geschreven 'Sunday is the first day' en dit moesten de kinderen 20 keer naschrijven. De zin werd herhaald en de kinderen moesten dit na 'schreeuwen'. Ook worden er regelmatig klappen uitgedeeld, heel heftig om te zien. Eerst was het alleen met de vlakke hand, maar daarna ook een keer met de stok. Zo vreselijk om te zien maar je kunt er gewoon niks aan doen. Ingrijpen op dat moment zou betekenen dat je het gezag van de leerkracht ondermijnt en als je het tegen de leraar als 'fout' bestempelt, denken ze van ooh die Westerse denken het weer beter te weten. Heel lastige situatie dus.. Toen we naar huis gingen, werden we op het plein omringt door alle kinderen die vroegen wat onze naam was en ons een handje wilden geven, heel schattig! Ze weten niet wie we zijn en wat we komen doen, maar zijn nu al heel blij met ons. Vanaf maandag hebben een concreter plan gemaakt: er is een derde kamer in de kindergarten wat als een soort speelruimte is ingericht. Hier liggen plastic letters en ook plastic puzzelstukjes met letters en cijfers erop. Hiermee zijn de twee klassen ook veel bezig in de klas zelf, dus met deze letters en cijfers willen we verschillende opdrachtjes/spelletjes mee verzinnen. We hebben dinsdag en woensdag al verschillende spelletjes gedaan en de leraren waren erg enthousiast. Ze kwamen de hele tijd kijken en ook mee doen. Een leerkracht is wel strenger en als het lang duurt voordat de kinderen op ons reageren krijgen ze een klap tegen het hoofd. Ze durven soms ook niet zo goed op ons te reageren omdat wij drie grote blanke meiden zijn die ze aan zitten te staren. Je merkt wel dat ze meer aan je wennen en al meer mee doen. Ze zijn ook niet gewend aan het werken in groepjes of dat je uit de klas gehaald wordt. Alles is heel collectief; bijvoorbeeld met het naschreeuwen van die zinnen. We hebben ook een 'lesje' Engels gegeven met verschillende woorden. Wij moesten dan zeggen 'apple' en de klas zei dit dan na. Dan spellen: A en dan de klas A, wij P, zij P, Wij P, zij P, wij L, zij L, wij E, zij E. En zo met twintig woorden ofzo. Het is heel raar om les te geven op een manier waar je zelf niet helemaal achter staat. Vandaag hadden we ook nog met de onderdirecteur gesproken over wat we gedaan hadden in de speelruimte en hij was heel enthousiast en blij met wat we al bereikt hadden. Wij hebben ook onze visie gegeven over kinderen pijn doen en hoe wij kinderen dan behandelen als ze iets doen waar wij het niet mee eens zijn (bijvoorbeeld niet meer mee laten doen met de activiteiten na een waarschuwing). DIt hadden we ook al een keer moeten uitvoeren tijdens de activiteit en ook hier reageert het kind goed hierop: hij mocht weer terug bij de activiteit zijn en deed weer goed mee. Erg leuk om te zien! Het is ook fijn dat de onderdirecteur zo enthousiast is. Het plan is nu om de leerkrachten meer te betrekken bij de speelruimte zodat zij het uiteindelijk ook zelf kunnen en wij naar de hogere groepen kunnen.
Het afgelopen weekend, zaterdag en zondag, hebben we verschillende tempels bezocht in Kathmandu. Als je de foto's op facebook ziet, zie je ook dat er nog veel ingestort is. Deze tempels worden niet/amper herbouwd en dit is ook echt te zien. Heftig om te zien maar de tempels die nog staan zijn wel echt heel mooi. Ook naar de monkey temple geweest, deze staat op een berg en dan moet je eerst 365 treden op. Rondom de tempel leven ongeveer 500 apen, zoooveel.
Vandaag hebben we onze eerste yoga les gehad, en deze krijgen we nu voortaan drie keer in de week. Fijn om toch iets aan beweging te doen en heerlijk op het dak in de zon! Genieten.
We zijn ook al een aantal keer uiteten geweest: een heerlijke salade en nog een keer een heerlijke pasta. Lekker om weer westers te eten maar dal bath is gelukkig ook erg lekker.

• 25 November 2015 - 16:06

Helma:

Hoi Kim geweldig interessant om tehoren.Het lessysteem is bij ons al vijftig jaar uit de tijd.
    Razen benieuwd na de volgde verslag.

Gr Helma

• 25 November 2015 - 18:29

Lonneke (politie) :

Hey Kim,

Mooi duidelijk verhaal! Ik zeg sla je slag

• 26 November 2015 - 13:03

Susan Van Kemenade:

Hoi Kim,
    Wat een verschil met hoe wij hier lesgeven. Ik denk dat jullie daar zeker het verschil kunnen maken, met respect, zoals je schrijft. Veel succes en geniet ook van de ervaring. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. De kinderen en ik missen jou.
    Groeten van Susan